ZVONURI FARA TEMEI PRIVIND DEPUNEREA DE CATRE ONG-URI A „DECLARATIEI PRIVIND BENEFICIARII REALI”

In ultimele zile circula prin presa, in social media si in anumite cercuri in mod insistent zvonul cum ca ar trebui si asociatiile, fundatiile sau federatiile functionand pe baza OG 26/ 2000, numite in limbaj cotidian ONG-uri, sa depuna pana la data de 1 octombrie 2021 mult dezbatutele si controversatele „declaratii privind beneficiarul real”. Unii chiar afirma ca le-ar fi confirmat acest fapt angajati din diverse institutii publice, inclusiv instante sau chiar Ministerul Justitiei, ba chiar ca li s-a indicat ca declaratia trebuie sa aiba forma autentica sau ca nedepunerea ei pana la 1 octrombrie s-ar sanctiona cu amenzi mari etc.
Si acest zvon, ca si multe altele asemanatoare care au circulat periodic in ultimii doi ani, nu au baza reala, si sunt cel mai probabil rodul unei confuzii intre ONG si societatile functionand pe baza Legii 31/1990, inscrise in Registrul Comertului, pentru care intr-adevar s-a reintrodus anul acesta obligatia de depunere de declaratie anuala si exista si un asemenea termen-limita, dupa ce fusese si in cazul firmelor amanat de mai multe ori.
Faptul ca termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real pentru ONG-urile care nu sunt scutite de acea obligatie, este de 90 de zile de la incetarea starii de alerta ( deci cel mai devreme prin ianuarie 2022….) rezulta expres din prevederile art. 1 alin.1 din OUG 191 / 2020 care prevad ” Termenul până la care se depune declaraţia privind beneficiarul real, prevăzut la art. 34^4 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, este de maximum 90 de zile de la încetarea stării de alertă, declarată, în condiţiile legii, în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19.” Prevederea este introdusa la 28 octombrie 2020, inlocuind prevederea anterioara, din OUG 142 / 2020, care amanase acel termen pana pe 01.11.2020, iar anterior existasera alte acte normative care amanau acel termen.
Subliniem ca pentru ONG-uri oricum a fost complet eliminata, incepand din 5 decembrie 2020, cerinta de depunere de declaratie anuala privind beneficiarii reali, modificarea respectiva in OG 26/2000 fiind operata prin Art. I pct. 24 si 27 din Legea 276/2020, putand exista doar declaratia la momentul dobandirii personalitatii juridice si declaratia cu ocazia modificarii „beneficarilor reali”.
Mai mult, actuala legislatie prevede ca anumite categorii de ONG sunt complet scutite de obligatia depunerii unei asemenea declaratii privind „beneficiarii reali”. De fapt majoritatea ONG-urilor. Astfel, conform prevederilor art. 34^4 alin. (1^1) din OG 26 / 2000 ” sunt exceptate de la obligaţia depunerii declaraţiei prevăzute la ….. asociatiile sau fundatiile constituite / conduse doar de persoane fizice, atunci cand singurii beneficiari reali sunt cei prevazuti in statut.”. Aceasta masiva restrangere a spectrului ONG ce au in principiu acea obligatie de declarare a fost introdusa din 5 decembrie 2020, prin Legea 276/2020.
In concret asta inseamna ca unele ONG-uri vor trebui totusi sa mai depuna declaratii privind „beneficiarii reali” in sensul Legii 129/2019 la infiintare respectiv, la un moment dat, dupa eventuale modificari ale „beneficiarilor reali” – cele mai tipice exemple sunt asociatiile care sunt formate din ( sau si din) persoane juridice ( de exemplu firme sau asociatii sau fundatii) sau au in Consiliul Director persoane juridice nu fizice cum se intampla de obicei. De asemenea, asociatiile de parinti sau cluburi sportive unde sportivii sunt copii dar membri ai asociatiei sunt adulti – de exemplu parintii copiilor , sau asociatiile constituite pentru sprijinirea anumitei persoane nominalizate, care are nevoi specifice, nu vor intra in categoriile de ONG scutite.
Desi textul legal nu prevede, ar trebui considerate ca sunt implicit scutite si asociatiile a caror membri desi sunt persoane juridice, beneficiarii reali ai acestora nu sunt persoane identificabile nominal, pentru ca s-ar ajunge la situatii absurde, de exemplu cand membri ai asociatiei sunt unitati administrativ-teritoriale, universitati, alte institutii publice… Chiar daca legislatia actuala excepteaza expres doar „asociatiile de dezvoltare intercomunitara, astfel cum sunt definite de OUG 57/2019 privind Codul administrativ…. precum si structurile federative formate de acestea.”
Daca este vorba de un ONG care nu este scutit la modul general de obligatia acestei declaratii privind „beneficiarul real”, la momentul cand va fi obligat sa le depuna la instanta ( cu ocazia solicitarii acordarii personalitatii juridice) respectiv la Ministerul Justitiei ( in cazul modificarii ulterioare a listei ” beneficiarilor reali”), este de stiut ca nu mai trebuie data in forma autentica, la notar, ci pot fi si „sub semnatura privata” adica pur si simplu semnate olograf sau electronic de catre persoana desemnata de acel ONG. O asemenea prevedere expresa a fost introdusa in legislatie in 5 decembrie 2020 prin pct. 26 din Legea 276 / 2020, care prevede, printre altele, ca „Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi comunicata fara nicio alta formalitate, prin mijloace electronice, cu semnatura electronica sau prin servicii de posta si curier.”
AI PUTEA FI INTERESAT ȘI DE: