E-TRANSPORT – De interes pentru persoanele care importă sau exportă bunuri cu risc fiscal ridicat

În M. Of. nr.  409 din 30.04. 2024 s-a publicat OUG nr. 43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Pe lângă modificările și completările aduse altor acte normative s-au completat și dispozițiile art. 13 și 131 (neintrat în vigoare) din OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, sens în care s-a eliminat sancțiunea complementară a confiscării contravalorii bunurilor ce nu au fost declarate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, ce se aplica concomitent cu amenda sau avertismentul, dacă transporturile au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum şi în contabilitatea utilizatorilor după caz, în perioada la care se referă operaţiunile respective.

Prevederea anterioară stipula faptul că, odată cu aplicarea sancțiunii principale a amenzii de la 20.000 lei – 100.000 lei, pentru persoanele juridice, se aplică concomitent și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Noua modificare este bine-venită pentru că, textul de lege anterior nu stabilea niciun criteriu în baza căruia se aplica pe lângă sancțiunea amenzii sau avertismentului și sancțiunea confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate în sistemul RO e-Transport, ajungându-se în practică la o sancționare disproporționată a comercianților.

Sancțiunea complementară a confiscării contravalorii bunurilor ajungea, în majoritatea cazurilor, să fie mult mai drastică decât sancțiunea principală a amenzii, fără a se fi stabilit un criteriu în baza căruia se aplică. Spre exemplu, pentru un transport de bunuri pentru care s-a omis înregistrarea în sistemul RO e-Transport, dar a fost înregistrat în contabilitate, și care avea o valoare de 200.000 lei, pe lângă sancțiunea principală se dispunea și confiscarea sumei de 200.000 lei, chiar dacă comerciantul nu a cauzat niciun prejudiciu Statului Român pentru că a achitat toate taxele aferente transportului.

Pentru comercianții care au introdus plângeri contravenționale în baza vechilor norme instanțele de judecată urmează să constate că în materie contravențională se aplică legea nouă care este mai favorabilă și operează decontravenționalizarea faptei contravenționale, sens în care nu se mai prevede sancțiunea confiscării contravalorii bunurilor pentru comercianții care au înregistrat și declarat în contabilitate transporturile, iar drept urmare se vor anula în totalitate sau în parte procesele-verbale care au cuprins această sancțiune și vor fi exonerați de la plata sumelor stabilite în sarcina lor.

Până la acest moment au fost introduse 7 excepții de neconstituționalitate pe rolul Curții Constituționale a României, cu privire la art. 13 alin. (2) din OUG 41/2022, ce urmează a fi soluționate.

OUG nr. 43/2024 poate fi consultată aici.

AI PUTEA FI INTERESAT ȘI DE: