Au fuzionat două agenții naționale în domeniul mediului

În M. Of. nr.  870 / 29.08.2024 s-a publicat OUG nr. 103/2024 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul mediului, apelor și pădurilor, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Prin OUG 103/2024 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul mediului, apelor și pădurilor, precum și modificarea și completarea unor acte normative, se înființează Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate, prin fuziunea prin contopire a Agenției Naționale pentru Protecția Mediului cu Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate.

Conform noilor reglementări, instituțiile menționate se desființează după emiterea Hotărârii de Guvern, în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 103/2024, respectiv 29.08.2024, prin care se reglementează organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate.

Fuziunea prin contopire se va realiza și cu agențiile de protecția mediului, unități aflate la ora actuală în subordinea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și care până acum aveau personalitate juridică proprie, ceea ce înseamnă lipsirea lor de orice autonomie decizională reală în condițiile în care devin simple structuri interne ale noii agenții naționale, prin preluarea personalului, atribuțiilor și activităților acestora.

Conducerea Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate va fi asigurată de un președinte cu rang de secretar de stat, ajutat de trei vicepreședinți cu rang de subsecretar de stat, precum și un secretar general și un secretar general adjunct numiți prin decizie a prim-ministrului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Președintele Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate îndeplinește funcția de ordonator terțiar de credite și poate delega atribuții vicepreședinților, în condițiile legii.

Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate va prelua patrimoniul de la Agenția Națională pentru Protecția Mediului, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și de la instituțiile din subordinea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată și a protocoalelor de predare-primire încheiate în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului, are ar trebui să fie adoptată în termen de 60 zile de la publicării Ordonanței.

Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate se va subroga în toate drepturile și obligațiile Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate, Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și ale agențiilor pentru protecția mediului, unități aflate în subordinea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, în conformitate cu atribuțiile preluate.

Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate va avea următoarele atribuții principale:

a) asigură implementarea la nivel național a politicilor, strategiilor și legislației din domeniul protecției mediului și a ariilor naturale protejate;

b) conduce procedura de reglementare în calitate de autoritate competentă și emite, după caz, acte de reglementare, în condițiile legii;

c) întocmește Raportul anual privind starea mediului;

d) asigură funcționarea laboratoarelor naționale de referință pentru calitatea aerului, radioactivitatea mediului, zgomotului ambiant și deșeurilor;

e) propune strategii și programe în domeniul ariilor naturale protejate, al speciilor de floră și faună protejate;

f) administrează conturile naționale din Registrul Uniunii Europene al emisiilor de gaze cu efect de seră;

g) administrează sistemul național pentru estimarea nivelului emisiilor antropice de gaze cu efect de seră rezultate din surse sau din reținerea prin sechestrare a dioxidului de carbon, reglementate prin Protocolul de la Kyoto la Convenția-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 11 decembrie 1997, ratificat prin Legea nr. 3/2001;

h) administrează ariile naturale protejate;

i) elaborează și aprobă măsurile de conservare și regulamentele ariilor naturale protejate, cu excepția parcurilor naturale și parcurilor naționale;

j) verifică și aprobă planurile de management ale ariilor naturale protejate, cu excepția parcurilor naturale și parcurilor naționale;

k) verifică și avizează măsurile de conservare și regulamentele parcurilor naturale și parcurilor naționale, pe care le înaintează, conform prevederilor legale, la autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, apelor și pădurilor, în vederea aprobării;

l) coordonează și verifică implementarea, de către structurile de administrare, a planurilor de management și activităților aferente ariilor naturale protejate, asigurând monitorizarea specifică a capitalului natural, printr-un sistem unitar, informatizat de gestionare și actualizare a bazei de date electronice;

m) stabilește și pune în practică criterii de performanță pentru evaluarea administratorilor ariilor naturale protejate;

n) asigură suportul tehnic necesar pentru fundamentarea actelor normative, a strategiilor și politicilor privind mediul și ariile naturale protejate, precum și armonizarea cu acquis-ul comunitar, convențiile, acordurile și tratatele la care România este parte;

o) contractează servicii de consultanță, asistență tehnică, studii de cercetare-dezvoltare, în condițiile legii, în vederea obținerii documentelor pentru colectarea, prelucrarea și crearea de mecanisme și instrumente în vederea întocmirii rapoartelor către Comisia Europeană, Agenția Europeană de Mediu și Secretariatele Convențiilor internaționale din domeniul protecției mediului.

În cuprinsul OUG 103/2024 se mai prevede că de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, Legea nr. 95/2016 privind înființarea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, se abrogă.

De asemenea, prin OUG 103/2024 se modifică și art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează în sensul în care Planurile de management pentru parcurile naturale și parcurile naționale se elaborează de către administratorii acestora, prin consultarea consiliilor consultative de administrare, se avizează de către consiliile științifice și se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale pentru protecția mediului, apelor și pădurilor, în forma avizată ca urmare a parcurgerii procedurii de evaluare de mediu pentru planuri și programe.

Pe când planurile de management și regulamentele celorlalte arii naturale protejate care au structuri de administrare special constituite se elaborează de către administratorii acestora, prin consultarea consiliilor consultative de administrare, se avizează de către consiliile științifice și se aprobă prin decizia președintelui Agenției Naționale pentru Mediu și Arii Protejate, în forma avizată de structura de specialitate din cadrul autorității competente pentru protecția mediului responsabilă cu parcurgerea procedurii de evaluare de mediu pentru planuri și programe, în schimb, pentru ariile naturale protejate care nu necesită structuri de administrare special constituite, planurile de management și regulamentele se aprobă tot prin decizia președintelui ANMAP, în forma avizată de structura anterior menționată.

Este de menționat faptul că deși Ministerul de resort promite de ani de zile și în consultare publică, în variante succesive, un proiect de OUG sau de Lege de modificare și completare a actualei „Legi a ariilor protejate” (OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice) nici la ora actuală respectivul proiect de act normativ nu a fost suspus adoptării de către Guvern ca OUG nici trimis la Parlament ca proiect de Lege.

De asemenea, este de menționat că Agenția Națională Pentru Arii Naturale Protejate a fost încă dinaintea înființării ei un subiect foarte controversat și nu a devenit niciodată cu adevărat funcțională în sensul capacității de a-și îndeplini adecvat scopul declarat, mai ales după desființarea instituției custozilor și încredințarea cvasitotalității ariilor naturale protejate de interes național din Romania în sarcina respectivei agenții, fără să i se fi asigurat resursele necesare pentru a putea gestiona responsabilitățile conferite de lege cu privire la acestea.

OUG nr. 103/2024 poate fi consultată în integralitate aici.

AI PUTEA FI INTERESAT ȘI DE: