NOUTATI PRIVIND DIURNELE SI SPORURILE DE MOBILITATE

Au intrat in vigoare o serie de modificari semnificative legate de diurne si sporuri de mobilitate, aduse de Legea 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial 315 din 31 martie 2022.
Sunt de interes pentru salariatii si asimilatii acestora ( de exemplu administratori si directori cu contract de administrare / mandat, membrii directoratului si consiliului de supraveghere a SA-urilor administrate in sistem dualist, managerii cu contract de management ce conduc diverse entitati publice) care merg in delegatii sau sunt detasati sau au in contractele de munca sau de mandat clauze de mobilitate, iar pentru angajatori, noile norme pot fi de interes chiar mai mare, intrucat produc in unele cazuri efecte si asupra unor aspecte fiscale ale unor asemenea drepturi de delegare platite in ultimii 7 ani.
Astfel, statul acorda practic o amnistie fiscala (asemanatoare celei operate de Legea 209/2015) prin faptul ca anuleaza impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii constatate suplimentar, precum si majorarile si penalitatile de intarziere la plata acestora, pentru contribuabilii carora li s-au stabilit asemenea obligatii si nu le-au achitat inca, derivand din recalificarea diurnelor externe acordate de unii angajatori dupa 1 iulie 2015 unor salariati ( de exemplu conducatori de autovehicule in de transport de marfa in trafic international) care de fapt trebuiau considerati ca salariati mobili si deci nu era eligibili pentru clasica diurna externa.
In virtutea noilor prevederi, organele fiscale nu vor mai putea nici pe viitor sa faca asemenea recalificari de diurne externe in venituri de natura salariala, iar beneficiarii amnistiei, care au achitat deja voluntar sau silit sumele stabilite de organele fiscale in urma unor recalificari, le pot recupera in termenul de prescriptie de 5 ani care va incepe sa curga din 3 aprilie 2022.
Baza morala a amnistiei pare a fi faptul ca organele fiscale au tolerat mult timp practica in cauza, si au creat astfel impresia ca ar fi legala interpretarea respectiva, generata de faptul ca indemnizatia de mobilitate nu era considerata o cheltuiala a angajatorului ci un drept asimilat celor salariale indiferent de cuantumul ei, motiv pentru care era evitata de angajatori mai ales la salariati mobili care aveau activitatea in principal in strainatate, si care ar fi fost fiscal puernic dezaavantajati fata de cazul celor care aveau loc fix de munca si deplasarea externa temporara se incadra in definitia legala a delegarii si detasarii si deci tratamentul fiscal favorabil al diurnei / indemnizatiei de delegare/detasare era indubitabil.
Aceasta amnistie insa ii discrimineaza pe angajatorii care au respectat riguros legea si nu considerat salariatii mobili prin natura activitatii ca putand primi sume cu regim fiscal de diurne. Lor sumele achitate nu li se restituie. In schimb se restituie sumele achitate celor carora organele fiscale prin decizii de impunere le-au stabilit acele diferente si accesorii si ei le-au achitat deja voluntar sau le-au fost incasate prin executare silita de catre organele fiscale.
Pe viitor, cu efect asupra veniturilor incepand cu cele aferente lunii mai 2022, se introduce un plafon suplimentar – cel de suma reprezentand 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat, pana la care sumele acordate ca indemnizatie de delegare sau detasare, in tara sau in strainatate, sunt neimpozabile din punctul de vedere al impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii datorate de salariat. Plafonul se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucratoare din luna respectiva iar rezultatul se multiplica cu numărul de zile din perioada de delegare/detasare/desfasurare a activitatii in alta localitate, in tara sau in strainătate.
Acest plafon nou se adauga celui deja existent de 2,5 ori nivelul de indemnizatie de delegare sau detasare stabilit pentru personalul institutiilor publice, adica 50 lei /zi la delegari/detasari in Romania si 87,5 euro / zi pentru cele in majoritatea tarilor europene.
Sumele care depasesc acest nou plafon vor fi impozitate la fel ca salariile chiar daca nu depasesc plafonul de 2,5 ori valoarea indemnizatiei de delegare/detasare prevazute pentru institutii publice. Astfel nu va mai fi posibil ca, de exemplu, un sofer de TIR sa fie platit cu salariul minim pe economie dar sa primeasca lunar diurne externe neimpozabile de 1750 EUR sau mai mult.
Pe de alta parte, indemnizatia de mobilitate ( sau drepturile cu alta denumire acordate in considerarea clauzei de mobiliate, deci cea care stabileste ca nu exista un loc fix de munca pentru postul respectiv) se va bucura din mai 2022 de acelasi regim fiscal ca diurna ( indemnizatia de delegare sau detasare) adica va mai fi tratata ca venit salarial si deci nu se retine impozit si contributii sociale obligatorii, daca sumele respective, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, se incadreaza in plafonul anterior mentionat de 3 salarii de bază corespunzătoare locului de munca in cauza.
O noutate este si faptul ca pe viitor, reincadrarile sumelor acordate ca drepturi de delegare / detasare / mobilitate in sume cu regim fiscal specific salariilor se vor putea face numai pe baza constatarilor oficiale ale Inspectiei Muncii ( ITM) si nu in mod direct de catre organele fiscale, ca pana acum.
Urmeaza ca pentru anumite aspecte sa se emita instructiuni de aplicare prin ordine ANAF respectiv ordine ministeriale.
AI PUTEA FI INTERESAT ȘI DE: